Alla inlägg den 27 augusti 2018

Av proudmama - 27 augusti 2018 10:09





Det hade kommit snö ute på ängen
och Haren skynda upp från sängen.

Haren ropade, å vad kul med snö!
Hoppas att det aldrig blir tö!

Haren tog på sig mössan och krig halsen lindades halsduken.          
Skynda sig ut och upptäckte att det visst var bordsduken.

Så Haren fick skynda in igen och hämta sin halsduk,
den var röd och alldeles mjuk.

Oj, vad du har bråttom, ropade Harens mamma,
du har ju glömt att din päls kamma!

Jag vet, svarade Haren tillbaka, men jag vill så gärna ut,
jag har aldrig sett så mycket snö förut.

Haren tänkte göra en snölykta och i den sätta ett ljus,
det tänkte Haren, skulle lysa upp deras hus.

Det var lite krångligt att göra en snölykta, så det tog en stund,
för det var svårt att göra en snöboll helt rund.

När snölyktan var klar hade Harens halsduk blivit alldeles blöt, så den behövde bytas.
Nosen hade blivit röd och kall och behövde snytas.

När Haren kom in sa Harens mamma, du kanske ska stanna inne en stund och värma dig innan du går ut igen? Vi kan sitta vid fönstret och titta på din snölykta som lyser så fint.

Det var en bra idé tyckte Haren som upptäckte att snörena på mössan hade slagit knut.
Och medan Haren tittar på sin snölykta så tar denna saga slut.

 

 

 

 

 

 

Ni får gärna ta del av denna rimsag och samtidigt hänvisa till bloggen   





Av proudmama - 27 augusti 2018 09:58



Det var en gång en bagare

som var vän med en plåtslagare.

Bagaren tyckte om att baka,
och helst stora bullar eller fruktkaka.

Plåtslagare tyckte om att bocka plåt,
men när verktygen en gång kom bort föll plåtslagaren i gråt.

Bagaren frågade när verktygen användes senast.
Plåtslagaren mindes att det var hemma hos bagaren och de sprang dit genast.

I skåpet, på bokhyllan och under sängen, ja de letade överallt.
Till och med ute, fast det var snö och iskallt.

Tillslut sa Bagaren, kom vi går in och dricker te,
så känns det snart bättre ska du se.

Bagaren bjöd även plåtslagaren på en fruktkaka,
men när de började att tugga så lät det konstigt och börja knaka.

Aj, sa Plåtslagaren.
Aj, sa Bagaren.

Plåtslagaren tyckte att kakan var stenhård.
Konstigt tyckte bagaren som hade plockat frukten från egen gård.

Bagaren sa, vi får nog ha i sönder kakan och kolla vad som är i.
Plåtslagaren svarade, ja det är tur att inte någon annan skulle smaka på kakan utan bara vi.

Till deras stora förvåning, i kakan var Plåtslagarens verktyg, allihop.
Och i fruktkakan fanns nu en stor grop.

Å, sa Bagaren, verktygen måste ha hamnat i kakan när jag lånade dem av dig.
Plåtslagaren sa, det ska väl inte vara några verktyg i fruktkaka vad jag har för mig? 

Så hittade Plåtslagaren sina verktyg i Bagarens fruktkaka,
och innan Plåtslagaren gick hem hälsade han till sin vän, lycka till med nästa kaka,
och utan verktyg i den så kommer jag gärna att smaka. 

 

 

 

 

 

Ni får gärna ta del av denna rimsaga och hänvisa till min blogg   





Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Välkomna till min blogg där jag delar med mig av mitt liv som stolt mamma!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Ha bilder på sina barn på Internet?
 Ja absolut, de är det finast vi har
 Nej, då alla kan göra vad de vill med bilderna
 Ja, om de är över 18år och givit sitt godkännande
 Nej! Det borde inte vara tillåtet

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Augusti 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards