Alla inlägg under september 2018

Av proudmama - 29 september 2018 17:19

Hej! 

Idag blev det Leos Lekland. Vi packade oss iväg och var där till öppning. 4åringen och 12åringen var förväntansfulla och jag och min man samt vår dotter (6,5mån.) var redo för rutschkanorna. Dotterns fadder var med också och det blev en lyckad dag med kaffe på Kaffets dag, mat och fika.


Med mycket bus en lång stund så blir en lätt trött och det blev dags att packa oss hem. Dottern började att gråta och visade att hon gärna hade kunnat lagt sig att sova, om det inte hade varit för en borttappad napp. Ojsan!! 


Som tur var så gick det att sjunga henne glad tills vi kom fram till en affär och fick tag på en ny napp. Sedan sovs det hela vägen hem. Ja, alla sov, utom jag, för jag körde.


Tills nästa gång så blir det medtagande av reservnapp! 

Av proudmama - 27 september 2018 21:54

För några år sedan valde jag att genomföra en undersökning som handlade om min vardag. Det var SCB - Statistiska centralbyrån, som stod för undersökningen. Efter det (undersökningen varade i två år) har det fortsatt att komma enkätundersökningar och en del har jag deltagit i.


Senaste jag svarade på var om min säkerhetsaspekt i olika sammanhang och situationer, och visst det är ju intressant att få reda på hur säkerhetsmedveten en själv är. Som mamma är det ju något jag har i bakhuvude och anammar varje dag. 


En sak slog mig dock ("slog mig dock", lite fyndigt av mig...) hur tillförlitliga är deras resultat egentligen? Skrev med det i undersökningen och hoppas på någon form av svar ifrån dem. Jag tänker framförallt på hur anonymiteten är egentligen? Enjäten är ju skickad specifikt till mig. Jag tänker också på hur många det är som önskesvarar och ger dem de svar som de egentligen önskar att de kunnat ge. 


Ja, en del frågor dök upp. Vad tror ni? 

 

Av proudmama - 24 september 2018 20:28

Ibland känns det som att läsarna vill läsa om negativa saker och om hur folk i största allmänhet bråkar med varandra. Att det är på så sätt som en "vinner" läsare. Ett känt begrepp i Sverige är att "du ska inte tro att du är någon," men ändå så verkar det som att många är kapabla till att göra vad som helst för två minuter i rampljuset, eller ett liv med intressanta upptåg i negativ bemärkeles. Som de dessutom vill få sig själva att tro är något positivt. 


Varför kan inte positiva händelser vara intessanta? Eller att få läsa om hur små saker kan vara ack så värdefulla än att vinna miljoner på lotto? Är vi så avundsjuka på varandra att det är på så sätt som "du ska inte tro att du är någon" har uppkommit. 


Nej, det här går inte, så därför tänker jag skriva upp tre saker som jag tyckt varit härligt med just denna dag och som för mig är av stort värde!


 - Min dotter på 6,5 mån. har varit så glad när vi varit ute på promenad,
- Jag mötte två vänner som var ute på kvällspromenad och vi pratade en lång stund med varandra.
- Min man och jag hade en mysig stund med film på förmiddagen innan det va dags för honom att åka på jobb.

Av proudmama - 16 september 2018 21:49

Var på BVC med min dotter på 6mån. kontroll. Läkaren lyssnade på hjärtat och det lät som det skulle, vilket var skönt. Sedan tittade han efter om hon var skenögd, vilket ska ha fösvunnit efter 6mån. om sådant varit aktuellt. Dottern fick också en gul plastbåt som hon fick leka med och sedan var tanken att hon skulle kasta iväg den. Hade hon fått underkänt om hon inte gjort det? 


Att kunna kasta iväg en båt, eller annan leksak, anser jag inte är ett dugg viktigt och dessutom så tror jag att det är något som sker mer reflexmässigt än medvetet hon så små barn.


Det som jag tyckte var roligare att få berätta om är hon kan sitta själv på golvet och leka utan att ramla med en gång, att hon älskar mat och vill smaka på allt, samt att hon kan vända sig om i olika lägen. Fast det var han inte ett dugg intresserad av. Å andra sidan var han imponerad av hennes styrka och vilja till att försöka gå istället för att försöka krypa.

   





Av proudmama - 16 september 2018 16:28

Även om sommaren verkar vara över och det drar sig mot höst, härligt tycker en del, tråkigt tycker andra, men oavsett så kan ni alltid pärla en massa glassar och fästa på nyckelringar.


Pärlat med Hama-mini, rörpärlor (2,5mm.).


   

Av proudmama - 12 september 2018 10:17

Hela dagarna skulle jag vilja pyssla om min dotters rum. Det är så roligt att vara med henne och nu har precis passerat 6mån. Mycket händer i hennes utveckling och hons kan nu sitta och leka och vara nöjd med det en längre stund. I detta nu så sover hon sött bredvid mig och då passar jag på att kika in här och skpa ett inlägg. 


Hennes rum har vi börjat vara i mer och mer och såklart får jag en massa idéer på hur jag vill omskapa rummet. Jag har en förmåga att vilja pyssla och inerda hela tiden, men har lärt mig att jag inte hela tiden kan göra det utan att vi måste låta rummet sjunka in. Skulle jag inte det så blir det för många intryck på samma gång och hon vänjer sig inte ed att förstå hur hennes rum ser ut och skapa sig en egen bild utav det. Ett igenkännande helt enkelt, sm är av mycket tor vikt att en får som liten. 


Oj, nu vaknar hon här, och då vill inte jag sitta vid datorn. Dags för promenad och kanske kika in en sväng hos mormor, utifall hon inte arbetar idag vill säga. På återseende alla läsare!! Tack för att ni följer mig!


 

Av proudmama - 8 september 2018 10:49

Oj, det är då inte lätt att hitta babykläder till vettiga priser på nätet! Visst, jag tycker ju inte att det är så dyrt med barnkläder, men det vore skönt att hitta massor av kläder på en gång och storshoppa en gång istället för att köpa lite då och då. Det är ju bara min åsikt i och för sig, mek är det någon som känner till eller själva säljer barnkläder så skriv gärna till mig!! 


Tacksam för alla svar jag kan få! 



Stl 68-74 är der som är nästa storlek till min älslade dotter som just i detta nu sover i mitt knä. 💗

Av proudmama - 5 september 2018 21:06

Det blev kanske inte bara en änglaberlock...


Fast jag är nöjd över hur jag lyckades skapa dem. Den minsta av dessa änglar, den med silvervingar och silverkjol, är inte större än dagens 5kronor. Den var pilrig att göra, men jag är riktigt nöjd. En till så blir det ett fint örhängespar!


       


Till änglarna behövs;

  • en hattnål
  • änglavingar
  • droppformade eller runda (i det här fallet glas-) pärlor, 6mm. - 12mm. beroende på önskad storlek, till kropp och huvud. Ni kan även använda... 
  • ...bandavslut som kropp
  • karbinhakar som lås
  • rundtång till att forma öglan som låset fästes i
  • avbitartång







Presentation


Välkomna till min blogg där jag delar med mig av mitt liv som stolt mamma!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Ha bilder på sina barn på Internet?
 Ja absolut, de är det finast vi har
 Nej, då alla kan göra vad de vill med bilderna
 Ja, om de är över 18år och givit sitt godkännande
 Nej! Det borde inte vara tillåtet

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards